MNSZ blog

Blog a Miskolci Nemzeti Színházról

   A színház világával való kapcsolatom még Egerben kezdődött, 1987-ben - amióta ott újra volt önálló társulat. Minden darabot láttam, volt, amit megnéztem huszon-valahányszor is. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. És az is Egerben történt, hogy 2000 tavaszán a Piaf (a címszerepben fellépő művésznő ma már a Miskolci Nemzeti Színház tagja) egyik előadásának végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke voltam rá, s nem felejtem el máig sem, annál is inkább, hiszen ezt a címemet azóta is valamennyi direktor elismerte.
 Az évtizedekkel ezelőtt megszületett egri kötődés azonban nem akadályoz abban, hogy lássam és élvezzem, milyen nagyszerű dolgok születnek ma Miskolcon.
  Tisztelek mindenkit, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal e világhoz tartozónak érzem.
 2010.04.05-én blogot indítottam: Színház Egerben (1884-től napjainkig)… és azon túl. Tíz éves születésnapját Lőkös Ildikó dramaturg köszöntötte - országos színházi portálon is.
 2014 óta volt miskolci rovata, 2021 végén ez önállósult, a régi cikkek egy részét átemeltem ide, az újak folyamatosan születnek.  Remélem, kiérdemli az Olvasó figyelmét! J.F.

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
a blog közösségi csatornái



 

 
Lezárt szavazások


 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
* Előadások 2020/21 & 2021/22-es évad, részletező

JAMAIS VU (DÉJÀ VU – ELŐBEMUTATÓ MISKOLCON)

Történelem képekben, sok zenével

Előbemutató: 2021.05.29., Nagyszínház / A beszámoló az előbemutatóról készült.

* Ez az írás a pannonhirnok.com portálon is megjelent.

   Szabó Máté rendezett már egy Déjà vu előadást, 2005 tavaszán, Egerben, ahonnan sokan átjárnak színházba Miskolcra is. Ha közülük valaki megnézi az új produkciót, nem lesz „láttam már” érzése.
   A párizsi Théâtre du Campagnol 1981-ben különleges bemutatót tartott, a francia történelem 50 évén át kalauzolta a nézőket, szavak nélkül, csak zenére és táncra építve. 1983-ban a nagysikerű produkció nyomán film született Ettore Scola rendezésében és következtek további színpadi változatok, nemcsak Franciaországban – természetesen mindenhol az adott ország történelmi eseményeiből válogatva, amellett, hogy mindenhol megjelentek a helyieket befolyásoló világtörténelmi fejlemények is.
   A tartalom tehát kisebb részben eleve meghatározott, nagyobb részben az alkotókra bízott. Nincs két egyforma jelenetsor, nincs két egyforma zenei anyag, még ugyanazon országban sem. A válogatás az elmúlt 120 év „szomorú vagy felemelő epizódjaiból” (a színlap szerint Ari-Nagy Barbara dramaturg, Bodor Johanna koreográfus és Szabó Máté munkája) pedig természetesen meghatározza, milyen lesz az egész produkció hangulata. A helyszín Miskolcon „egy elképzelt közösségi hely, talán egy kávézó” (Prágában például, ahol két különböző rendezést láttam, egy táncterem volt). De mégsem ez jelenik meg először a színpadon, hanem… pár másodperc eltelik, míg rájön a néző, miért olyan ismerős, amit lát (ez is déjà vu): hiszen ez a Miskolci Nemzeti Színház előcsarnoka, ahol a száj-és orrmaszkos nézőtéri dolgozók fogadták nem sokkal ezelőtt, mint most ott fent a most még a közönség szerepében érkező szereplőket, és nini, hiszen ténylegesen ők a fogadók ott is, mint akikkel mi találkoztunk. Meghökkentő, de remek ötlet, máris tudjuk, nem kell kimondani, érezzük, hogy az előadás a mi életünkről szól.


Fotók: Éder Vera

Ettől a pillanattól kezdve viszont elkerülhetetlenül szerepet kap az a tényező, ami nagyban befolyásolja, mit és mennyit ért tudatosan a néző, s mit érez inkább: az életkor. Hátrányban vannak a legfiatalabbak, az idősebb és a közép korosztályhoz tartozók sok mindent maguk is átéltek, a színpadon megjelenő jelzések, utalások a fiataloknak esetlegesen fejtörést okoznak. Észlelhető is, amint a köröttünk ülők időnként „fordítanak”, egy-két szóval magyaráznak másoknak, de nem zavaró, inkább az érdeklődés egyértelmű jele. Az összeválogatott zenékre, dalokra is igaz ez, vannak, akiknek ismerős szinte mind, vannak, akik most találkoznak először jó részükkel, de az mindenkinek természetes, hogy lássunk bár egészen megrendítő vagy egészen mulatságos eseményeket, végig szól, körbefog mindent és mindenkit a zene, végigkíséri az emberi életet. Megindul a történelmi események folyama és a tánc mindent mindennel összeköt, bár nem is mindig tisztán tánc ez, hanem időnként inkább talán mozgásművészet. Nem gondolunk egy pillanatra sem arra, ki színművész és ki táncos, a társulat majdnem teljes létszámban fellépő színészei és a színház tánckara egyenrangú, a színészek mindent megtesznek, hogy szavak nélkül is közvetítsék a gondolatokat, érzelmeket, a táncosok most kicsit előtérbe igyekeznek hozni színészi képességeiket. Csapatmunka – elsőrangú (mégis megemlíteném Seress Ildikó az előadás egészéből nem kirívó, de a tekintetet gyakran odavonzó humorát).


  
Az előadás, bár minden pillanatában ott van a történelem és a magánélet is, a világháborútól az űrrepülésig, a Nagy Imre pertől a rendszerváltásig, egykor volt házibuliktól napjaink szórakozási formáiig és sorolhatnák hosszasan még, mégsem valamiféle történelmi lecke. Erős a közösségi érzés, hogy igen, mindannyiunknak köze van mindenhez, amit itt látunk, miközben személyünkben szólít meg, saját emlékeinket idézi, önmagunk helyét is mutatja.


  
Ahogyan a 2005-ös egri produkció óta a világ és nyilván a rendező maga is változott, úgy változott a Szabó Máté fémjelezte Déjà vu. Ezért nyugodtan kijelenthetem az elgondolkodtató, néhol megrendítő, de sok mosolyra is alkalmat adó produkcióról, hogy jamais vu (sosem látott).  



Szereplők:

Lukáts Andor Kossuth-díjas, Érdemes művész / Fodor Tamás Jászai-díjas


Bodoky Márk, Czvikker Lilla, Eperjesi Erika, Farkas Sándor, Feczesin Kristóf, Kerekes Valéria, Keresztes Sándor, Kincses Károly, Lajos András, Mészöly Anna, Molnár Anna, Pohászka Fanni, Rózsa Krisztián, Rusznák Adrienn, Salat Lehel, Seres Ildikó Jászai-díjas, Bolla Dániel, Giovanni Buttacavoli, Dávid Patrik / Tegyi Kornél, Guido di Vona, Guzi Emese, Füzi Attila, Harangozó Lili, Kepess Boglárka, Kocsis Andrea, Kozma Johanna, Lukács Ádám, Márton Richárd János, Mátyás Flóra, Mohai Cintia, Filippo Nestola, Szűcs Boglárka

Díszlettervező: Cziegler Balázs
Jelmeztervező: Füzér Anni Jászai-díjas
Koreográfus: Bodor Johanna
Dramaturg: Ari-Nagy Barbara
Zenei tanácsadó: Rusznyák Gábor
Világítás tervező: Dreiszker József
Hang: Kiss András, Zelenka László
Vetítés: Hajdufi Péter
Ügyelő: Orehovszky Zsófia
Rendezőasszisztens: Gadus Dorka / Radnai Erika


Rendező: Szabó Máté

Az előadásban elhangzik: Philip Glass Hegedűverseny
© Dunvagen 1987 Music Publishers Inc. engedéllyel felhasználva.


 

 
Útmutatók


A KERESŐ
HASZNÁLATÁRÓL

 

 


ÚTMUTATÓ
A BLOGHOZ

 

 


MŰVELT ÚR
A SZÍNHÁZBAN

 


 
Menü
 
kommentek & Napló-archívum évenként
Friss hozzászólások
 
könyvajánló

 
hangos blog

A blog hangos szolgáltatása gyengénlátóknak.
Cikkek felolvasva!