MNSZ blog

Blog a Miskolci Nemzeti Színházról

   A színház világával való kapcsolatom még Egerben kezdődött, 1987-ben - amióta ott újra volt önálló társulat. Minden darabot láttam, volt, amit megnéztem huszon-valahányszor is. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. És az is Egerben történt, hogy 2000 tavaszán a Piaf (a címszerepben fellépő művésznő ma már a Miskolci Nemzeti Színház tagja) egyik előadásának végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke voltam rá, s nem felejtem el máig sem, annál is inkább, hiszen ezt a címemet azóta is valamennyi direktor elismerte.
 Az évtizedekkel ezelőtt megszületett egri kötődés azonban nem akadályoz abban, hogy lássam és élvezzem, milyen nagyszerű dolgok születnek ma Miskolcon.
  Tisztelek mindenkit, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal e világhoz tartozónak érzem.
 2010.04.05-én blogot indítottam: Színház Egerben (1884-től napjainkig)… és azon túl. Tíz éves születésnapját Lőkös Ildikó dramaturg köszöntötte - országos színházi portálon is.
 2014 óta volt miskolci rovata, 2021 végén ez önállósult, a régi cikkek egy részét átemeltem ide, az újak folyamatosan születnek.  Remélem, kiérdemli az Olvasó figyelmét! J.F.

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
a blog közösségi csatornái



 

 
Lezárt szavazások


 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
* Művelt úr a színházban

MŰVELT ÚR A SZÍNHÁZBAN

   A színházi közönség nem néző­je, hanem részese az előadásnak, amely nem céda mutatvány, ha­nem eszmék és eszmények kultu­sza, ünnepi kinyilatkoztatása a kultúrának.
  A művelt úriember ilyen adott és szerzett lelkiségéből következik állásfoglalása a színházzal szem­ben és viselkedése a színházban. A művelt úriember sohasem fölényes és nem tud mindent jobban azon az alapon, hogy fizetett és neki a pénzéért olyan legyen a színház, amilyennek ő akarja. A művelt úri­ember sohasem érzi azt, hogy ő a pénzével fölénybe került és meg­vette magának a színházat korlát­lan használatra és a színészt mu­lattató rabszolgának és nem fogja a pénzével felülkerekedett nyárs­polgár gőgjét pöffeszteni már az előcsarnokban és nem intéz el ká­véházban fogant viccekkel költők és művészek szívéből szakadt ál­dozatokat. A művelt úriember nem a bírálatban, hanem a megértés­ben bennfentes, nem a hibát keresi, hanem a tehetséget, amit meglel­ni nehezebb és méltóbb teljesítmény, a művelt úriember nem nézi le a színházat, mint amely pénzé­ért neki prostituálja magát, hanem hódol azért, hogy költők és művé­szek önkínzó odaadásban, a tudás, a tehetség, a nehéz, az őrlő munka vállalásával olyat próbálnak al­kotni. aminek ő egy magasabb szellemiség bizalmas körében örülhet: A művelt úriember tiszteli a színházat, tiszteli azt a roppant kínokkal szerzett technikát, azt az erudiciót (*tanultság, képzettség, műveltség) és azt a véren vett kultúrát, amelynek eredményében őt a színház barátilag részelteti és a művelt úriember nem ujjong a kudarcon, a balsi­kert szolidárisan átéli informáltsá­gában felismeri a mentő okokat, ítélete mérlegeli a szándékot, a lelket, a lehetőségeket s a kisvárosi színház basszistáját nem méri Saljapinhoz és a helyi szerzőt Sha­kespeare-hez, mert a művelt úriember rokonul tartozik a művé­szethez, a művelt úriember soha­sem rosszhiszemű és sohasem sznob.
    És a művelt úriember, mert tiszteli a munkások munkáját, a színházban eszerint viselkedik. Nem hangos, nem mutatkozik, nem ítélkezik apodiktikus (*megcáfolhatatlan, kétségbevonhatatlan) grimaszokkal és fellebbezhetetlen gesztusokkal, nem fordít hátat a színpadnak, nem kínozza magát, hogy boldog­ arcot mutasson, mikor a többiek nevetnek és nem kacag bele a töb­biek meghatottságába, nem csör­tet ki a felvonás közepén, hogy lesújtó magasabbrendűségét de­monstrálja és nem szórakozik tün­tető csámcsogással táplálkozván zörgő papírosból. A művelt úriem­ber ünnepi elfogódottsággal megy a színházba, ünnephez öltözik, és ha úgy érzi, hogy hiába állította be magát egy emberibb élményre, nem a maga krajcárjait hánytor­gatja fel dühödten, hanem szánja a tehetetlen és boldogtalan szín­házat és együtt gyászol a művé­szettel, amelynek szerény és finom rokona. Nem egészen bizonyos te­hát, hogy a színházi kultúra mély­ségéből ered az az igényesség, mely egy híres énekest könyörtele­nül elbuktat, ha az csak művészetét adja töretlenül, de hangjában valami kis fáradtságot árul el és az sem, amely a művész szemezu­gában a redőket kifogásolja, mikor ­az egy nemes élet minden kincsét ajánlja fel a jóság és az emberi ­közösség extázisában.
    Nem okvetlenül kultúra az, ami nem tud olyat találni, ami hozzá méltó lenne s a fölényesség nem azonos a lélek differenciáltságával. Nem minden tehetség, mon­dotta Mikszáth Kálmán, amit az ember magában mozogni érez, le­het az esetleg giliszta is. Valóban lehet az csak giliszta, amit az em­ber magában kultúrának gondol, de a művelt úriemberrel ilyen bal­eset sohasem történik, ő ügyel külső és belső tisztaságára, ő nem tűr magában gilisztákat s benne ha valami megmozdul, az rendesen az emberi szolidaritás, az elvont szépségekkel tartott közösség, a művelt lélek megmozdulása szo­kott lenni. A művelt úriember a színházban is: az ember.     

Márkus László (1881-1948) író, kri­tikus, színházi és filmrendező, az Operaház igaz­gatója írása
 

 

Elejére | Újabbak | Régebbiek | Végére |
 
Útmutatók


A KERESŐ
HASZNÁLATÁRÓL

 

 


ÚTMUTATÓ
A BLOGHOZ

 

 


MŰVELT ÚR
A SZÍNHÁZBAN

 


 
Menü
 
kommentek & Napló-archívum évenként
Friss hozzászólások
 
könyvajánló

 
hangos blog

A blog hangos szolgáltatása gyengénlátóknak.
Cikkek felolvasva!